Sista inlägget från mig

av Stefan Pettersson

Den 15 september 2009 startades det som idag är It-säkerhet enligt HPS. Någon vecka senare lade jag upp mitt första inlägg om en kille som blivit lurad att köpa ett gäng fejkade skinnjackor vid en bensinmack. Tanken var att framhäva de lite mer säkerhetsrelaterade aspekterna autentisering och social engineering i historien.

Sedan dess har det gått snabbt med en bit över 200 blogginlägg av synnerligen varierad art trots att it-säkerhet är ett relativt smalt ämne.

Det här blir dock mitt sista inlägg på It-säkerhet enligt HPS som i fortsättningen kommer att förvaltas av min kollega Per-Åke Lindberg. Jag hoppas att Pelle kommer att ta bloggen vidare utan att ta allt för stor hänsyn till hur jag har drivit den. Jag ser verkligen fram emot att följa utvecklingen. Jag gissar att ni kan räkna med en del förändringar.

Varför då?, kanske ni undrar. Jo, jag har varit HPS:are i nästan fem år nu och har bestämt mig för att gå vidare. I jakt på ökad, personlig utvecklingstakt kommer jag tillsammans med några partners att starta eget. För mig innebär det här på sikt en viss glidning från it-säkerhetsfältet mot andra ämnen vilket jag ser fram emot.

Givetvis var det här inte ett lätt beslut. Just nu är High Performance Systems ett av de mest lovande konsultbolagen i sin klass i Stockholm. Jag har dock fått en sällsynt bra chans att prova företagande på egen hand, något som har funnits med på att göra-listan länge. Nu är det bara att köra hårt som man säger.

Vi får se hur lång tStefanid det tar innan jag drar igång en ny blogg. Bloggandet har trots allt blivit lite av en säkerhetsventil för mig. När det sker får jag hoppas att Pelle är hygglig och länkar den.

Tack för uppmärksamheten under åren, det har varit oerhört lärorikt att tvinga sig själv att formulera sig regelbundet. På återseende!

(Nyare läsare kanske inte vet, och skiter förhoppningsvis i, hur jag ser ut. Jag ser i alla fall ut ungefär så här fast några år äldre. Vanligtvis använder jag den ganska illa omtyckta s k ”pussbilden” men här är en som är något mer normal.)

Begrepp och uttryck

När man skriver regelbundet inom ett och samma ämne under en längre tid på det här viset så är det oundvikligt att hitta på olika varianter av nya begrepp och uttryck. Här är några av de som jag har försökt ”lansera” under åren:

  • drift är osexigt
  • knarkarkvart
  • säkerhet är inte en materialsport
  • gratiskrav
  • penicillin
  • generella åtgärder mot specifika sårbarheter
  • ordning och reda
  • gör säkerhetsbrister mindre meningsfulla
  • säkerhet kräver disciplin
  • skydda vad mot vad
  • fuskbyggen

Inläggsnostalgi

Tanken var här att ge en liten exposé över blogginlägg genom åren men det verkar som att jag underskattade hur många två hundra inlägg faktiskt är.  Här är i alla fall, på enklaste sätt, ett gäng äldre inlägg från 2009-2011 som jag (fortfarande) är särskilt nöjd med:

